NAJPIERW CZŁOWIEK, POTEM EKRAN
Projekt edukacyjny „Higiena ekranowa dla dzieci, rodziców i opiekunów” w Szkole Podstawowej im. św. Maksymiliana Kolbego w Teresinie.
W tym roku szkolnym w Szkole Podstawowej im. św. Maksymiliana Kolbego realizowany jest projekt edukacyjny dla klas III pt. „Higiena ekranowa dla dzieci, rodziców i opiekunów”. Głównym celem tego projektu jest profilaktyka uzależnień związanych z korzystaniem z urządzeń ekranowych poprzez zapoznanie z pojęciem i zasadami higieny ekranowej, kształtowanie bezpiecznej i zdrowej relacji dziecka ze światem cyfrowym, rozwijanie świadomości zagrożeń płynących z urządzeń ekranowych oraz poznanie wpływu urządzeń ekranowych na dorosłych i dzieci. Wszystkie nasze działania skoncentrowane są na tym, by korzystnie wpłynąć na harmonijny rozwój dziecka.
Higiena ekranowa to zespół czynności i postaw, które mają zapewnić nam bezpieczne użytkowanie urządzeń ekranowych oraz nowoczesnych technologii w taki sposób, aby nie stanowiło ono zagrożenia dla naszego życia i zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Internet oraz urządzenia mobilne są narzędziami, które ułatwiają życie nam wszystkim. Dzieci i młodzież bardzo chętnie sięgają po zasoby online, także w celach edukacyjnych i rozrywkowych. Niestety, często czas poświęcany na korzystanie z telefonu oraz materiałów dostępnych w sieci znacznie się wydłuża, co może mieć negatywne skutki dla zdrowia i rozwoju dziecka. Nierzadko wpływ na samopoczucie i bezpieczeństwo dzieci mają również treści szkodliwe i niebezpieczne zamieszczane online. Są one ogólnodostępne, ponadto mają z nimi kontakt coraz młodsi użytkownicy Internetu. Skutki wywołane nadmiernym korzystaniem z sieci oraz dostępem do treści niebezpiecznych oddziałują na fizyczny, psychiczny i społeczny obszar rozwoju młodego człowieka. Opiekunowie bardzo często nie wiedzą, co ich dziecko ogląda w Internecie, z kim nawiązuje relacje, na jakich forach się udziela. Zapobieganie ewentualnym negatywnym skutkom, jakie mogą mieć dla uczniów szkodliwe treści oraz niebezpieczne kontakty nawiązywane online, jest ważnym zadaniem zarówno rodziców i opiekunów, jak i szkoły. Istotnym elementem edukacji uczniów jest nabywanie przez nich odpowiednich umiejętności cyfrowych: rozpoznawania wartościowych treści oraz nauka krytycznej analizy informacji dostępnych w sieci.
Działania podjęte w ramach naszego projektu to prelekcja połączona z prezentacją dla rodziców uczniów klas trzecich oraz warsztaty dla uczniów. Wypracowane podczas warsztatów zasady higieny ekranowej uczestnicy warsztatów zabrali do swoich domów. Najważniejsze jednak było to, że nasi uczniowie bardzo żywo interesowali się omawianym zagadnieniem, a przeprowadzone podczas warsztatów ćwiczenia i aktywności pozwoliły im uświadomić sobie, jak wartościowe dla ich rozwoju i przyszłego życia jest dbanie o relacje z rodziną, rówieśnikami, spędzanie z nimi czasu podczas różnorodnych aktywności, rozmowy o codziennych przeżyciach, problemach, planach na przyszłość, a także znalezienie czasu na sport i rozwijanie zainteresowań. Rodzice z kolei mogli poszerzyć swoją wiedzę na temat mechanizmów powstania uzależnień od urządzeń ekranowych, roli dopaminy w tym procesie oraz syndromie FOMO. Poznali zasady wdrażania zasad higieny ekranowej, których podstawą jest ich tworzenie wspólne z dziećmi.
Mamy nadzieję, że nasi trzecioklasiści, którzy w większości są już posiadaczami smartfonów oraz innych urządzeń ekranowych, przy wsparciu rodziców i opiekunów będą bezpiecznie i z umiarem z nich korzystać, aby w przyszłości mogli spełniać swoje marzenia...
Autorzy projektu: Renata Ćwiklińska i Renata Strzelec